کد تخفیف ویژه گیاهان آپارتمانی

Solinbazar1403

Picture of مریم صالحی
مریم صالحی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

راهنمای کامل خرید و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

  • چگونه گل و گیاه آپارتمانی تازه و مناسب بخریم؟
  • نحوه نگهداری گل و گیاه آپارتمانی چیست؟
  • انواع گلدان‌ گل و گیاه آپارتمانی چیست؟
  • انواع خاک مناسب گل و گیاه آپارتمانی کدام است؟
  • انواع آفت گل یا گیاه آپارتمانی از چه نوع است؟

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن .webp-1024x256.webp است

 نحوه نگهداری گل و گیاه آپارتمانی در منزل

حتما شما هم این شرایط را تجربه کرده اید، که بخواهید یک گل یا گیاه آپارتمانی و یا یک گلدان گل هدیه بخرید، اما ندانید که یک گیاه آپارتمانی تازه و سالم و یا یک گل تازه چه ویژگی باید داشته باشد. همچنین ممکن است که بخواهید روش نگهداری گل و گیاه آپارتمانی خود را در خانه بدانید. این قسمت از مجله سولینت یک راهنمای کامل خرید و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی می باشد که به همه‌ی سوالات شما پاسخ می دهد.

در ابتدا، نکاتی در مورد انتخاب و خرید گل و گیاه آپارتمانی که باید به آنها توجه کنید، آورده ایم. سپس، درمورد نحوه نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی در منزل، انواع گلدان گل و گیاهان آپارتمانی، انواع آفات گل و گیاه آپارتمانی، انواع کود های گل و گیاه آپارتمانی و انواع خاک گل و گیاه آپارتمانی صحبت خواهیم کرد؛ در نهایت به سوالات متدوال شما، در  مورد نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی، به طور کامل پاسخ می دهیم.

برای خرید گل و گیاه آپارتمانی تازه و سالم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

 برای خرید گل و گیاه آپارتمانی تازه و سالم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

وقتی قصد خرید گل و گیاه آپارتمانی را دارید، عجول نباشید و قبل از هر کاری به دقت در مورد گیاهان و روش نگهداری آنها در فصول مختلف حتما مطالعه کنید تا لذت بیشتری از خرید خود ببرید.

راهنمایی : اگر سوالی در مورد نحوه خرید گل تازه و یا حتی چگونگی تازه نه داشتن گل خود در منزل دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای کامل انتخاب و خرید گل تازه را مطالعه کنید.

در این بخش نکاتی گفته می شود که هنگام خرید گیاهان آپارتمانی باید به آن ها توجه کنید:

  1. یک گل فروشی معتبر و یا گل فروشی آنلاین گل و گیاه آپارتمانی معتبر پیدا کنید: فرقی نمی کند که به صورت حضوری از یک گل‌فروشی در تهران خرید می کنید یا خرید آنلاین گل و گیاه آپارتمانی می کنید، توجه کنید که در کار خود متخصص باشند، در این صورت تا حد زیادی از سلامت گیاه خود اطمینان پیدا خواهید کرد.
  2. گل و گیاه آپارتمانی را انتخاب کنید که با محیط زندگی شما سازگار باشد: مثلا گیاهانی که مناسب آب و هوای مرطوب شمال کشور است، در آب و هوای خشک و سرد مرکز کشور به سختی دوام می آوررند. اما گیاهانی هم هستند که با شرایط مختلف و با بیشتر آب و هواها سازگار هستند، به همین دلیل جزو گل و گیاه آپارتمانی مقاوم دسته بندی می شوند، از جمله: گیاه آپارتمانی یوکا، گیاه آپارتمانی زاموفیلیا، گیاه آپارتمانی گلدار آنتوریم، گیاه آپارتمانی گلدار ارکیده، گیاه آلوئه‌ورا، گیاه کاکتوس و ساکولنت ها.

  3. برگ ها را بررسی کنید: برای نگهداری گل و گیاه آپارتمانی، باید به برگ های گل و گیاه آپارتمانی نگاه کنید. آنها باید سفت، براق و عاری از هرگونه تغییر رنگ یا لکه باشند. اگر برگ‌ها زرد یا قهوه ای هستند، ممکن است نشان دهنده گیاه ناسالم باشد. مثلا، اگر برگ گیاه آپارتمانی سانسوریا پیچ‌خورده و یا زرد باشد، احتمالا این گیاه دچار آفتی از نوع شپشک آردآلود، شده باشد. این آفت آب درون برگ را جذب می کند و باعث ضعیف شدن آن می شود.
  4.  بررسی آفات: به دنبال نشانه ای از آفاتی مانند کنه عنکبوتی، شته یا شپشک آردآلود باشید. در صورت مشاهده، از خرید گل و گیاه آپارتمانی خودداری کنید زیرا ممکن است به سایر گیاهان شما هم سرایت کند. در ادامه در مورد انواع آفات بیشتر توضیح خواهیم داد.
  5. ریشه ها را بررسی کنید: به آرامی خاک گوشه ای از گلدان را کنار بزنید و ریشه ها را ببینید. رنگ ریشه ها باید سفید یا قهوه ای روشن باشد، اما اگر ریشه ها گل آلود یا پوسیده بودند، گیاه سالم نیست. ریشه های با رنگ قهوه ای تیره یا سیاه، ممکن است نشان دهنده پوسیدگی ریشه باشد. به عنوان مثال از شایع ترین عامل نابودی گیاه آپارتمانی سانسوریا، له و فاسد شدن ریشه آن است. در این صورت ریشه گیاه، قهوه ای و پوسیده می شود. همچنین خاک گیاه بوی بدی می دهد.بررسی ریشه گیاهان آپارتمانی| سولینت
  6. به دنبال نشانه ای از رشد جدید باشید: به دنبال رشد جدید روی گل و گیاه آپارتمانی ، مانند برگ ها یا جوانه های جدید باشید وقتی گیاهی را می بینید که جوانه ای زده است، به این معنی است که این گیاه، رشد فعال دارد. مثلا گیاه آپارتمانی یوکا، در قسمت پایین تنه آن که در گلدان است، جوانه می زند و یا اگر هرس شده باشد، در بالاترین نقطه ی خود جوانه های زیادی قابل دیدن است. در غیر این صورت شاید این گیاه سالم نباشد.
  7. اندازه مناسب را انتخاب کنید: گیاهی را انتخاب کنید که اندازه آن مناسب فضای شما باشد. گیاهی که برای فضای شما خیلی بزرگ است ممکن است خوب رشد نکند. به عنوان مثال، یک گیاه آپارتمانی نخل دم اسبی چند ساله که طول آن ۱ متر باشد را نباید به طور فشرده در کنار گیاهان دیگر قرار داد. بهتر است این گیاه را در گوشه ای از منزل بگذاریم که اطراف آن آزاد باشد و برگ های آن توانایی خودنمایی، نفس کشیدن و رشد کردن داشته باشند.
  8. سوال بپرسید: اگر در مورد خرید، نحوه مراقبت و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی سوالی دارید، از کارشناسان گل‌فروشی و یا فروشگاه آنلاین گل و گیاه آپارتمانی بپرسید. آنها باید در مورد گیاهانی که می فروشند آگاه باشند و بتوانند به شما در انتخاب گیاه مناسب کمک کنند.
  9. با احتیاط گیاه را به خانه بیاورید: زمانی که گل و گیاه آپارتمانی خود را به خانه می آورید، حتما آن را با احتیاط حمل کنید تا آسیبی به آن نرسد. و تا زمانی که برای کاشت آماده شود آن را در یک منطقه سایه دار نگهداری کنید.
  10. گیاهان آپارتمانی گلداری را انتخاب کنید که گل های آن غنچه باشد: گیاهان آپارتمانی گلدار، تنوع زیادی دارند و علاوه بر رنگی که به منزل ما می دهند، باعث تصفیه ی هوا و کاهش استرس می شوند. گیاه آپارتمانی گلدار آنتوریوم، یک گلدان گل ارکیده، و یا گل بنفشه آفریقایی، گزینه خوبی برای زیبایی بخشیدن به منزل شما هستند. اما نکته ای که در مورد گیاهان آپارتمانی گلدار مهم است، سرحال بودن آن می باشد. شاید در نگاه اول، گیاهانی که گل های آن باز شده باشد، شما را بیشتر جذب کند، اما گل های باز شده زودتر پژمرده می شوند و می ریزند، درحالی که غنچه ها، کمک می کنند تا شما مدت طولانی تری از گیاهان گلدار خود لذت ببرید.
  11. با انجام این مراحل، می توانید گیاهی سالم و تازه پیدا کنید تا دردسر کمتری را برای مراقبت و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی خود در منزل داشته باشید.

 

 نکات مهم در مورد نحوه نگهداری گل و گیاه آپارتمانی در منزل

نکات مهم در مورد نحوه نگهداری گل و گیاه آپارتمانی در منزل

  1. گل و گیاه آپارتمانی مناسب را انتخاب کنید: همه گیاهان برای زندگی آپارتمانی مناسب نیستند. شرایط روشنایی آپارتمان خود را در نظر بگیرید و گیاهانی را انتخاب کنید که بتوانند در آن شرایط رشد کنند. به عنوان مثال، گیاهانی مانند گیاه آپارتمانی سانسوریا و یا گیاه آپارتمانی زاموفیلیا برای آپارتمان هایی با نور طبیعی کم، عالی هستند.
  2. نور کافی تامین کنید: برای نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی، برای رشد بهتر به نور نیاز دارند، بنابراین مطمئن شوید که گیاهان شما نور کافی دریافت می کنند. اگر آپارتمان شما نور طبیعی زیادی ندارد، برای تکمیل آن از یک لامپ LED استفاده کنید. به عنوان مثال، گیاه آپارتمانی شفلرا، به نور متوسط نیاز دارد، و نور زیاد و یا کم آن را نابود می کند. اگر آپارتمان و یا محل کار شما نور کمی دارد، برای تامین نور مورد نیاز گیاه آپارتمانی شفلرا، می توانید از نور مصنوعی استفاده کنید و یک لامپ LED در کنار گیاه خود طوری نصب کنید که نور آن به گیاه تابانده شود.
  3. آبیاری صحیح: برای نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی، آیاری صحیح را باید یاد بگیرید. آبیاری بیش از حد یا کم می تواند برای گل و گیاه آپارتمانی مضر باشد. با بررسی سطح رطوبت خاک، مطمئن شوید که گیاهان خود را به درستی آبیاری می کنید. انگشت خود را حدود یک یا دو سانتی متر در خاک فرو کنید، اگر احساس می کنید خاک خشک است، وقت آن است که گیاه خود را آبیاری کنید. اگر خاک مرطوب است، چند روز دیگر صبر کنید. به عنوان مثال، گیاه آپارتمانی شفلرا با آبیاری زیاد از بین می رود. به طور متوسط باید هر ۱۰ روز یک بار به گیاه شفلرا آب داد. برای آبیاری این گیاه، مطمئن شوید که نیمه بالایی خاک گلدان خشک شده باشد، بعد به گیاه آب دهید. می توانید چند وقت یک بار برگ های گیاه را با اسپری آب نمدار کنید. اما در زمستان آبیاری به گیاه آپارتمانی شفلرا را کاهش دهید.
  4. از خاک مناسب استفاده کنید: از خاک گلدانی با کیفیت بالا برای مراقبت و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی خود استفاده کنید. از استفاده ی خاک حیاط یا باغ خودداری کنید، زیرا ممکن است حاوی آفات یا بیماری باشد.
  5. به طور منظم کوددهی کنید: برای نگهداری گل و گیاه آپارتمانی برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند، بنابراین مطمئن شوید که گیاهان خود را به طور منظم کود می دهید. از کود مناسب استفاده کنید و دستورالعمل های روی بسته بندی را دنبال کنید. در ادامه، در مورد انواع کودها صحبت می کنیم.
    آموزش روش های مراقبت از گل و گیاه آپارتمانی در منزل
  6. در صورت نیاز هرس کنید: برای نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی، آنان را به طور منظم هرس کنید تا برگ های مرده یا زرد شده را از بین ببرید. با این کار به جوانه ها کمک می کنید که بیشتر و راحت‌تر رشد کنند. مثلا هرس کردن مدام گیاه آپارتمانی یوکا، به آن کمک می کند که تنه ی گیاه ضخیم تر شود و جوانه های بیشتری بزند.
  7. نظارت بر آفات: برای نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی، مراقب آفاتی مانند کنه‌های عنکبوتی، شته‌ها یا شپشک‌های آردآلود باشید. اگر متوجه هرگونه آفت شدید، فوراً برای جلوگیری از انتشار آنها به سایر گیاهان خود اقدام کنید. در ادامه، در مورد آفات گل و گیاه آپارتمانی و نحوه دفع آفات گیاهان آپارتمانی صحبت می کنیم.
  8. گردش هوای خوب را فراهم کنید: گردش هوای خوب برای رشد و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی مهم است. پنجره های خود را باز کنید یا از یک پنکه برای حفظ جریان هوا در آپارتمان خود استفاده کنید.
  9. رطوبت محیط را چک کنید: معمولا در فصل زمستان، رطوبت محیط خانه کمتر می شود و بعضی از انواع گل و گیاه آپارتمانی نیاز به رطوبت بالا دارند. برای رفع این مشکل می توان از دستگاه بخور سرد استفاده کرد و یا از روش مه‌پاشی.
  10. از گلدان مناسب گل و گیاه آپارتمانی خود استفاده کنید: به طور کلی، نوع گلدانی که انتخاب می کنید به نیاز گیاه، سبک باغبانی و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. مهم است که قبل از تصمیم گیری نهایی، مزایا و معایب هر نوع گلدان را در نظر بگیرید. در ادامه انواع گلدان ها را بررسی خواهیم کرد.
  11. نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی چه در فصل تابستان چه در زمستان آدابی دارد که برای سالم تر نگهداشتن گیاهان باید آن ها را رعایت کنید. برای این که در فصل گرم و یا سرد گیاه خود را سالم نگه دارید، این دو مقاله کاربردی را هم بخوانید: راهنمای خرید و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی در تابستان؛ راهنمای خرید و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی در زمستان

مراقبت از گل و گیاه آپارتمانی در فصل زمستان:

مراقبت از گل و گیاه آپارتمانی در فصل زمستان:

  • دما: اکثر گل و گیاه آپارتمانی بازه دمایی 15 تا 24 درجه سانتیگراد را می پسندند. آنها را از پنجره هایی که از کناره ی آن ها هوای سرد به داخل می آید، دور نگه دارید، زیرا هوای سرد می تواند به برگ ها آسیب برساند و باعث خشک شدن سریعتر خاک شود.
  • آبیاری: در طول زمستان، گل و گیاه آپارتمانی معمولاً به آب کمتری نیاز دارند زیرا به طور فعال رشد نمی کنند. گیاهان خود را فقط زمانی آبیاری کنید که سطح بالایی خاک، کاملا خشک شود.برای نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی، از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا ممکن است منجر به پوسیدگی ریشه شود.
  • رطوبت: در زمستان، به دلیل گرمایش داخل منزل، رطوبت کم می شود. برای افزایش رطوبت، می توانید از یک دستگاه بخور سرد استفاده کنید و یا می توانید کف یک سینی را پر از سنگ ریزه کنید و لا به لای سنگ ریزه ها، آب بریزید تا آنجایی که آب روی سطح سنگ ها را بپوشاند ( ایجاد جزیره) و بعد گلدان ها را روی آن قرار دهید. راه دیگر افزایش رطوبت در منزل این است، به این صورت که با اسپری آب، محیط را مه پاشی کنید.
  • نور: در طول زمستان، نور طبیعی کمتری وجود دارد، بنابراین ممکن است برای نگه داری گل و گیاه آپارتمانی خود لازم باشد آن را به پنجره نزدیک‌تر کنید یا نور کافی را با لامپ های LED فراهم کنید.

مراقبت از گل و گیاه آپارتمانی در فصل تابستان:

مراقبت از گل و گیاه آپارتمانی در فصل تابستان:

  • دما: در طول تابستان، گل و گیاه آپارتمانی بازه ی دمایی 21-29 درجه سانتیگراد را ترجیح می دهند. با این حال، آنها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید، زیرا می تواند برگ ها را بسوزاند.
  • آبیاری: در تابستان، گیاهان به آبیاری مکرر نیاز دارند زیرا به طور فعال رشد می کنند. برای نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی، زمانی گیاهان خود را آبیاری کنید که سطح بالایی خاک خشک شود. حتما آبیاری را طوری انجام دهید که مطمئن شوید آب به ریشه گیاه رسیده است.
  • رطوبت: در تابستان، هوا مرطوب تر است، و نیازی به افزایش رطوبت به اندازه فصل زمستان ندارید. با این حال، اگر هوا خشک شد، همچنان می توانید محیط گل و گیاه آپارتمانی خود را با یک بطری اسپری آب، مه پاشی کنید.
  • نور: در طول تابستان، نور طبیعی بیشتری وجود دارد، پس لازم است گیاهان خود را از نور مستقیم خورشید دور کنید تا از سوزانده شدن برگ های آن جلوگیری کنید. در این فصل، برای نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی، گیاهان خود را بچرخانید تا مطمئن شوید که همه ی بخش های گیاه شما، به صورت یکنواخت، نور دریافت می کنند.

گل و گیاه آپارتمانی مقاوم

معرفی گل و گیاه آپارتمانی مقاوم

برای نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی و رشد مناسب هر گیاه عوامل بسیاری دخیل هستند و ما با فراهم آوری این عوامل می توانیم گل و گیاه آپارتمانی شاد و سرزنده‌ای داشته باشیم. اما به دلیل سبک زندگی پر مشغله‌ی این روز های ما و زندگی آپارتمانی‌مان، گل و گیاه آپارتمانی مقاوم تر را بیشتر می پسندیم که به مراقبت کمتری نیاز داشته باشند. اما، به چه گل و گیاه آپارتمانی، مقاوم گفته می شود؟

به طور کلی دردسر نگهداری گل و گیاه آپارتمانی مقاوم کمتر است، به نور کمتر، همچنین به آبیاری و رطوبت کمتری نیاز دارند و در نهایت در بیشتر آب و هواها توانایی زنده ماندن به مدت طولانی را دارند. گیاه آپارتمانی سانسوریا، گیاه آپارتمانی زاموفیلیا، گیاه آپارتمانی گلدار آنتوریم، گیاه آپارتمانی شفلرا، گیاه آپارتمانی یوکا، گیاه آپارتمانی نخل دم اسبی، گیاه آپارتمانی گلدار ارکیده، گیاه کاکتوس، ساکولنت ها مثال‌هایی از گل و گیاه آپارتمانی مقاوم هستند.

انواع آفات گل و گیاه آپارتمانی

معرفی انواع آفات گل و گیاه آپارتمانی

انواع مختلفی از آفات وجود دارد که می توانند گل و گیاه آپارتمانی را تحت تأثیر قرار دهند و آنها را می توان به طور کلی به گروه های زیر طبقه بندی کرد:

  • حشرات: این گروه شامل طیف وسیعی از آفات مانند شته ها، شپشک های آردآلود، مگس سفید، حشرات فلس دار، کرم ها و سوسک ها می باشد. حشرات می توانند با تغذیه از برگ، ساقه یا ریشه گیاهان و یا با انتقال بیماری به گیاهان آسیب وارد کنند.
  • کنه ها: کنه ها آفت های کوچک عنکبوت مانندی هستند که با تغذیه از برگ یا شیره گیاهان می توانند به گیاهان آسیب برسانند. برخی از انواع رایج کنه‌ها عبارتند از کنه‌های عنکبوتی که روی گیاهان تار و پود ایجاد می‌کنند و همچنین می‌توانند باعث تغییر رنگ برگ‌ها شوند.
  • قارچ ها: قارچ ها می توانند باعث ایجاد پودر های سفید روی گیاه، زنگ زدگی و سوختگی در گیاه شوند. این بیماری ها می توانند باعث تغییر رنگ، پژمردگی یا مرگ بافت های گیاهی شوند.
  • باکتری ها: باکتری ها همچنین می توانند باعث بیماری در گل و گیاه آپارتمانی شوند، مانند لکه های باکتریایی برگی که باعث ایجاد لکه های کوچک و آغشته به آب روی برگ ها می شود.
  • کرم های حلقوی (نماتدها): نماتدها کرم های میکروسکوپی هستند که می توانند در خاک زندگی کنند و از ریشه گیاهان تغذیه کنند. آنها می توانند باعث توقف رشد و پژمردگی شوند و همچنین ممکن است باعث انتقال بیماری شوند.
  • جوندگان و سایر حیوانات: برخی از حیوانات مانند خرگوش، موش و همستر می توانند با تغذیه از برگ یا پوست گیاهان به گیاهان آسیب وارد کنند. پس اگر حیوان خانگی در منزل دارید به این نکته هم توجه کنید.
  • علف های هرز: علف هرز اگرچه معمولاً به عنوان آفت تصور نمی شود، اما می تواند با بدست آوردن منابعی مانند آب، مواد مغذی و نور خورشید با گیاهان رقابت کند که این موضوع بر رشد و سلامت گیاهان تأثیر منفی می گذارد.

بنابراین، برای نگهداری گل و گیاه آپارتمانی، شناسایی و درمان مشکلات آفات در اسرع وقت برای جلوگیری از گسترش افات و آسیب بیشتر به گیاهان شما بسیار مهم است و از مهم ترین نکاتی است که باید برای نگهداری گل و گیاه آپارتمانی خود در خانه ، تمام این موارد را بدانید.

چگونه باید با انواع آفات گل و گیاه آپارتمانی برخورد کنیم؟

چگونه باید با انواع آفات گیاهان آپارتمانی برخورد کنیم؟

درمان آفات گل و گیاه آپارتمانی به نوع آفت و شدت آلودگی بستگی دارد. در اینجا چند دستورالعمل کلی برای درمان انواع آفات گیاهی آورده ایم:

  • حشرات: بسیاری از حشرات را می توان با استفاده از صابون های حشره کش یا روغن های باغبانی کنترل کنید این نوع از سموم باعث خفگی و از بین بردن آفات می شود. اگر تعداد حشرات خیلی زیاد باشد، لازم است گیاهی که به شدت آلوده شده را دور بریزید.
  • کنه ها: هجوم کنه ها را می توان با استفاده از روغن های باغبانی یا کنه کش ها که آفت ها را از بین می برند، درمان کرد. مه پاشی منظم گیاهان با آب نیز می تواند به کنترل هجوم کنه ها کمک کند.
  • قارچ ها: بیماری های قارچی از متداولترین نوع آفات گل و گیاه آپارتمانی است. ایجاد قارچ ها، دلایل مختلفی دارد، از راکد بودن هوا در اطراف گیاه، و یا رطوبت زیاد خاک آن. این نوع آفت را می توان با استفاده از قارچ کش ها درمان کرد. مهم است که قبل از انتخاب قارچ کش، بیماری را به درستی شناسایی کنید، زیرا قارچ ها انواع مختلفی دارند.
  • باکتری ها: باکتری ها می توانند روی برگ ها لکه های سیاه و مرطوب ایجاد کنند و یا می تواند ساقه ها را ضعیف کند. کنترل بیماری های باکتریایی دشوارتر از بیماری های قارچی است. پس بهتر است پیشگیری کنید که گیاهتان دچار بیماریهای باکتریایی نشود، وگرنه ناچارید برای جلوگیری از گسترش بیماری، گیاه آلوده را دور بریزید.
  • کرم ها: کنترل هجوم این نوع کرم ها ممکن است دشوار باشد. بهتر است پیشگیری کنید و از خاک تمیز برای کاشت گل و گیاه آپارتمانی خود استفاده کنید. اما در صورت بروز این مشکل، می توانید از حشره کش برای از بین بردن کرم ها استفاده کنید.

-به عنوان مثال، اگر در گیاه آپارتمانی زاموفیلیا خود آفتی دیدید، این مراحل را دنبال کنید:

در نگهداری گل و گیاه آپارتمانی ابتدا باید نوع آفت را شناسایی کنید. گیاهان زاموفیلیا، نسبت به آفاتی مانند کنه عنکبوتی، شپشک آرد آلود و حشرات فلس حساس هستند. و گیاه آلوده را از سایر گیاهان جدا کنید، تا از گسترش آلودگی جلوگیری شود. در مرحله ی بعد، گیاه را به آرامی با اسپری آب ولرم بشویید. این می تواند به از بین بردن هر گونه آفت و تخم آنها کمک کند. اگر آلودگی خفیف باشد، این مرحله ممکن است برای از بین بردن آفات کافی باشد.

اگر شستشوی گیاه کافی نبود، می توانید از صابون حشره کش استفاده کنید. محلول صابون حشره کش را مطابق دستورالعمل روی برچسب آن آماده کرده و روی گیاه بمالید و مطمئن شوید که هم روی و هم سطح زیرین برگ ها را بپوشاند. استفاده را هر هفته تکرار کنید تا آفات از بین بروند.

به خاطر داشته باشید که حتی پس از بین بردن آلودگی، گیاه آپارتمانی زاموفیلیا خود را زود به زود چک کنید که در صورت داشتن علامتی از آفت، به موقع دست به کار شوید.

توجه : در صورتی که از آفت کش استفاده می کنید، پیش از مصرف، حتما دستورالعمل نوشته شده روی آن را با دقت بخوانید. همچنین بهتر است در حین مصرف، از دستکش و ماسک استفاده کنید.

 تشخیص سالم بودن گل و گیاه آپارتمانی از طریق برگ های آنها

تشخیص سالم بودن گل و گیاه آپارتمانی از طریق برگ های آنها

هنگام خرید و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی، برگ ها می توانند نشانگر خوبی از سلامت و وضعیت گیاه باشند. در اینجا مواردی وجود دارد که باید هنگام بررسی برگ های گیاه به آنها توجه کنید:

  • رنگ: رنگ برگ ها می تواند چیزهای زیادی در مورد سلامت گل و گیاه آپارتمانی به شما بگوید. به دنبال برگ هایی باشید که رنگ آن به صورت یکدست سبز باشد. برگ های زرد یا قهوه ای می تواند نشانه ای از کمبود مواد مغذی یا بیماری باشد.
  • بافت: بافت برگ ها نیز می تواند نشان دهنده سلامت گیاه باشد. برگ های سالم باید سفت و صاف باشند. اگر برگ ها پژمرده یا افتاده باشند، می تواند نشانه ای از عدم دریافت آب یا مواد مغذی کافی در گیاه آپارتمانی شما باشد.
  • اندازه: اندازه برگ ها بسته به نوع و مدل گیاه متفاوت است، اما به طور کلی، برگ های بزرگتر می تواند نشان دهنده یک گیاه سالم باشد. با این حال، اگر برگ ها برای گیاه به طور غیر طبیعی بزرگ یا کوچک هستند، می تواند نشانه ای از وجود استرس در گیاه شما باشد.
  • علائم آسیب در گل و گیاه آپارتمانی: توجه کنید که برگها هیچ گونه علائم آسیب، مانند سوراخ یا لکه نداشته باشند. آسیب می تواند نشانه آفات یا بیماری باشد که به سایر گیاهان منزل شما سرایت می کند.
  • رشد جدید: همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، به دنبال نشانه هایی از رشد جدید مانند برگ ها یا جوانه های جدید باشید. این مورد می تواند نشان دهد که گیاه به طور فعال در حال رشد و سالم است و مدت زمان مراقبت و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی شما را به حداقل می رساند.

 انواع کودها برای نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

معرفی انواع کودها برای گل و گیاهان آپارتمانی

انواع مختلفی از کودها برای گیاهان آپارتمانی مناسب هستند. در اینجا برخی از مهم ترین انواع کود برای نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی آورده‌ایم:

  1. کودهای همه منظوره: کودهای همه منظوره برای اکثر گل و گیاهان آپارتمانی مناسب هستند و ترکیب متعادلی از مواد مغذی را فراهم می کنند. به دنبال کودی با نسبت N-P-K (نیتروژن-فسفر-پتاسیم) در حدود 10-10-10 یا 20-20-20 باشید. این نوع کود برای گیاهانی مانند پتوس و فیلودندرون مناسب است.
  2. کودهای با نیتروژن بالا: نیتروژن یک ماده مغذی ضروری برای رشد و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی می باشد و همچنین مسئول رشد برگ ها است. کودهای نیتروژن برای گیاهانی که شاخ و برگ زیادی دارند، مانند سرخس و نخل ها از جمله نخل دم اسبی، و گیاه سرخس ایده آل هستند.
  3. کودهای با نیتروژن کم: گیاهان آپارتمانی گلدار، مانند بنفشه آفریقایی و ارکیده، از کودی با محتوای نیتروژن کمتر بهره می‌برند. به دنبال کودی با نسبت N-P-K در حدود 5-10-10 یا 10-30-20 باشید. برای کاکتوس ها و ساکولنت ها هم بهتر است از این نوع کود استفاده کرد.
  4. کودهای فسفر: فسفر برای رشد ریشه و گلدهی و همچنین گیاهانی که میوه می دهند، مهم است. کودهای فسفر برای گیاهان گلدار مانند بنفشه آفریقایی و گیاه آپارتمانی گلدار ارکیده ایده آل هستند. از جمله کود های با فسفر بالا، کود های ۱۰ ۵۲ ۱۰ و ۲۰ ۴۰ ۱۰ است.
  5. کودهای پتاسیم: پتاسیم برای سلامت کلی گیاه مهم است و به مقاوت و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی در برابر استرس کمک زیادی می کند. کودهای پتاسیم برای اکثر گیاهان آپارتمانی مناسب هستند و مخصوصاً برای گیاهانی که در معرض دماهای شدید یا شرایط خشک قرار دارند بسیار مهم است. کود پتاسیم بالا، مانند کود ۱۲ ۱۲ ۳۶ برای گلدهی گیاهان گلدار آپارتمانی مناسب است و آن ها را در برابر سرما، گرما و بیماری های قارچی محافظت می کند. پس ما برای مراقبت از گیاه آنتوریوم و ارکیده خود می توانید از این کود استفاده کنید.
  6. کودهای آلی: کودهای آلی از مواد طبیعی تهیه می شوند و برای کسانی که می خواهند از کودهای شیمیایی اجتناب کنند، انتخاب خوبی است. این کود ها به آهستگی در خاک رها می شوند و کیفیت خاک را بهبود می بخشند.
  7. کودهای مایع: کودهای مایع به راحتی قابل استفاده هستند و به سرعت توسط گل و گیاه آپارتمانی جذب می شوند. آنها به دو شکل مصنوعی و ارگانیک در دسترس هستند.

به طور کلی، مهم است که کودی را انتخاب کنید که به طور خاص برای نگهداری گل و گیاه آپارتمانی فرموله شده باشد. دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید تا از کود دهی بیش از حد که می تواند به گیاهان شما آسیب برساند، اجتناب کنید.

روش مراقبت از بونسای

نحوه مراقبت از بونسای

نور مهمترین عامل در رشد بونسای است. درختان بونسای برای رشد خوب به نور زیادی احتیاج دارند. بهترین مکان برای قرار دادن بونسای در مقابل پنجره ای پرنور می باشد. درختان بونسای را باید سیراب کنید. کود مناسب آن هم کود مایع می باشد. بونسای را باید زود به زود هرس کنید تا همیشه مرتب باشد. گلدان این گیاهان را باید هر دو سال یک بار تعویض کنید.

نکات مهم در نگهداری از تراریوم

نگه داری از تراریوم

برای حفظ و نگهداری درست گیاهان درون تراریوم، چند نکته را رعایت کنید.

۱. در ابتدا تراریوم متناسب با گیاه خود را انتخاب کنید. برای انتخاب تراریوم مناسب، اندازه، میزان نور، و تهویه مناسب را مد نظر داشته باشید.

۲. نور کافی را فراهم کنید. بیشتر گیاهان تراریوم  برای رشد بهتر نیاز به نور کافی دارند. یک مکان با دسترسی به نور طبیعی قرار دهید یا از نور مصنوعی مانند فلورسنت یا چراغ های رشد LED استفاده کنید.

۳. دما و رطوبت را کنترل کنید. گیاهان مختلف نیاز به دما و رطوبت متفاوتی دارند. با شناخت گیاه مورد نظر، میزان نیاز آن را به دما و رطوبت بررسی کنید.

۴. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.

۵. به طور مرتب گیاهان را هرس کنید. هر شاخ و برگ زرد یا خشک شده را از گیاه جدا کنید.

۶. تراریوم را تمیز نگه دارید. هر گونه زباله، برگ های افتاده یا حشرات مرده را جدا کرده و دور بریزید. دیواره های شیشه ای را همیشه تمیز کنید که جلوه بهتری داشته باشد و از رشد جلبک جلوگیری شود.

۷. گیاه را از نظر آفات بررسی کنید. در مورد گیاه تراریوم و انواع آفات آن مطالعه کنید.

 انواع گلدان مناسب برای نگهداری گل و گیاه آپارتمانی و ویژگی های هر گلدان 

انواع مختلفی از گلدان گل برای نگهداری گل و گیاه آپارتمانی در بازار موجود است که هر کدام مزایا و معایبی دارند. در اینجا برخی از رایج ترین آنها آورده شده است:

معرفی انواع گلدان مناسب گل و گیاه آپارتمانی

  • گلدان های سفالی : این گلدان ها که به گلدان گلی هم معروف هستند، از خاک رس ساخته شده اند، و از آنجایی که در بافت آن سوراخ های ریزی دارند، که آب به راحتی از آن خارج می شود، برای گیاهانی که به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارند ایده آل هستند. از مزایای گلدان سفالی می توان به ظاهر طبیعی، قابلیت تنفس و دوام آنها اشاره کرد. با این حال، آنها در بعضی موارد سنگین و شکننده هستند و می توانند آب را به خوبی جذب خود کنند .( به این معنی که ممکن است به آبیاری مکرر نیاز داشته باشند)
  • گلدان های پلاستیکی: این گلدان ها، سبک وزن و ارزان هستند و آنها را به انتخابی محبوبی برای بسیاری از باغبانان تبدیل می کند. گلدان های پلاستیکی در اندازه ها، شکل ها و رنگ های مختلف هستند و به راحتی تمیز می شوند. با این حال، آنها می توانند به راحتی ترک بخورند، به خصوص اگر برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گیرند. این نوع گلدان مانند گلدان های سفالی تنفس راحتی را برای گیاه فراهم نمی کنند.
  • گلدان‌های سرامیکی: این گلدان‌ها از مواد سرامیکی ساخته شده‌اند و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند که آنها را به گزینه‌ای محبوب برای گل و گیاه آپارتمانی تبدیل می‌کند. بادوام هستند و می توانند رطوبت را به خوبی حفظ کنند و برای گیاهانی که به رطوبت دائمی نیاز دارند ایده آل اند. با این حال، بعضی از آنها گران و سنگین هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض تغییرات دمایی ناگهانی ممکن است ترک بخورند.
  • گلدان های شیشه ای: گلدان های شیشه ای سبک متفاوتی از گلدان ها هستند که طرفداران خاص خود را دارد. با این گلدان می توان خاک و ریشه ی گیاه را دید. به همین علت می توانید برای زیبایی بیشتر از خاک ها و سنگ‌ریزه های زینتی استفاده کنید. تراریوم ها مثال خوبی برای این نوع گلدان ها هستند.
  • سبدهای آویز: این سبدها برای گیاهان دنباله دار ایده آل هستند. می توانید این نوع گلدان ها را برای تزیین در گوشه ای از آپارتمان خود آویزان کنید. آنها همچنین در فضا صرفه جویی می کنند و برای بالکن ها و پاسیوهای کوچک ایده آل هستند. با این حال، گیاه در این نوع گلدان به آبیاری مکرر نیاز دارد.
  • گلدان های پارچه ای: این گلدان ها از مواد پارچه ای قابل تنفس ساخته شده اند که اجازه می دهد هوا در اطراف ریشه ها گردش کند. آنها برای گیاهان آپارتمانی که به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارند ایده آل هستند و برای نگهداری آسان می توان آنها را سریع تا (جمع) کرد. گلدان پارچه ای به سرعت خشک می شود، به خصوص اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد و ممکن است مانند دیگر انواع گلدان ها دوام زیادی نداشته باشند.

 سعی کنید گلدان گیاه خود را زیاد تعویض نکنید، که به ریشه ها زیاد آسیبی نرسد. وقتی تصمیم به تعویض گلدان گیاه آپارتمانی خود کنید بگیرید که گلدان برای گیاه کوچک شده است و ریشه جایی برای رشد بیشتر نداشته باشد.

شما می توانید برای خرید انواع گلدان ارزان قیمت به گل فروشی آنلاین سولین بازار مراجعه کنید و انواع گلدان گل را متناسب با اندازه و نوع دلخواهی که نیاز دارید مقایسه و انتخاب کنید.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن .webp-1024x256.webp است

نتیجه گیری نگهداری گل و گیاه آپارتمانی در خانه

 انتخاب و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی تازه می‌تواند تجربه‌ای ارزشمند باشد، به شرطی که در خرید عجله نکنید، و پیش از خرید در مورد ویژگی های گل و گیاه آپارتمانی تازه و سالم، و همچنین در مورد نحوه نگهداری گل و گیاه آپارتمانی مطالعه کنید. با مطالعه ی این مقاله که خود راهنمای کامل خرید و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی است، می توانید  از خرید و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی خود لذت ببرید.

ما در این مقاله به شما یاد دادیم که چطور یک گل و گیاه آپارتمانی تازه و سالم بخرید، نحوه نگهداری گل و گیاه آپارتمانی چگونه است، چطور آفات گیاهان آپارتمانی را کنترل کنید و چه گلدانی مناسب گیاه شما میباشد. به یاد داشته باشید که هر گیاهی نیازهای مراقبتی خاص خود را دارد، پس حتما در مورد گیاه مورد نظر خود و نحوه نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی از کارشناسان گل‌فروشی سوال بپرسید. با رعایت این نکات حس طبیعت را به خانه ی خود بیاورید.

امیدواریم که از خواندن این مقاله که راهنمای جامع و کاملی درباره نگهداری گل و گیاه آپارتمانی می باشد لذت برده باشید. در ادامه پیشنهاد می کنیم که سوالات متدوال کاربران و مشتریان را در این مورد مطالعه کنید و اگر سوالی پیرامون خرید و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی دارید از قسمت کامنت های این مقاله با ما درمیان بگذارید…

1-کدام گل و گیاه آپارتمانی به نور کم نیاز دارند؟

گیاه آپارتمانی سانسوریا، گیاه آپارتمانی زاموفیلیا، گیاه دنباله دار پتوس، گیاه عنکبوتی ، گیاه گلداراسپاتی فیلوم، گیاه آپارتمانی آگلونما، انواع کاکتوس ها و ساکولنت ها از جمله گیاهانی هستند نیاز به نور مستقیم خورشید ندارند.

2-کدام گل و گیاه آپارتمانی به آبیاری کمتری نیاز دارند؟

گیاه آپارتمانی سانسوریا، گیاه آپارتمانی زاموفیلیا، گیاه نخل دم اسبی، انواع کاکتوس ها جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم هستند.

3-چه خاکی برای گل و گیاه آپارتمانی من مناسب است؟

خاک ها انواع مختلفی دارند و برای هر گیاه بسته به نیاز خود از نوع خاصی از خاک ها باید استفاده کرد. در اینجا دو نوع از رایج ترین انواع خاک برای گیاهان آپارتمانی را آورده ایم. یک نوع، خاک گلدانی است خاک گلدانی است که همه منظوره است و برای اکثر گیاهان آپارتمانی ایده آل است. نوع دیگر، خاک کاکتوس است که زهکشی خوبی دارد و به طور خاص مناسب کاکتوس ها و ساکولنت ها می باشد.

4-چه کودی برای گل و گیاه آپارتمانی من مناسب تر است؟

معمولا کود های همه منظوره مثل، کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ و یا ۱۰ ۱۰ ۱۰، برای اکثر گل و گیاه آپارتمانی مناسب است. اگر گیاه شما گلدار است، بهتر است از کود های با نیتروژن کم استفاده کنید.

-5-چند گل و گیاه آپارتمانی مقاوم را به من معرفی کنید؟

گیاه آپارتمانی سانسوریا، گیاه آپارتمانی زاموفیلیا، گیاه آپارتمانی گلدار آنتوریم، گیاه آپارتمانی شفلرا، گیاه آپارتمانی یوکا، گیاه آپارتمانی نخل دم اسبی، گیاه آپارتمانی گلدار ارکیده، گیاه کاکتوس و ساکولنت ها

6-برای خرید گلدان گل و گیاه آپارتمانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

گلدان های سرامیکی و پلاستیکی برای گل و گیاه آپارتمانی شما بسیار زیبا هستند و تنوع زیادی هم در بازار دارند، اما مطمئن شوید که سوراخ های کافی برای زهکشی گل و گیاه آپارتمانی شما داشته باشند که ریشه ی گیاه له نشود. اگر به تراریوم ها علاقه مندید، گلدان های شیشه ای هم گزینه ی مناسبی هستند.

7-بهترین زمان خرید گل و گیاه آپارتمانی چه فصلی از سال است؟

اگر در زمینه باغبانی تازه‌واردید، مجله ی سولین‌نت به شما توصیه می کند که گیاه خود را در فصل بهار و تابستان بخرید. این شش ماه از سال گیاهان مقاوم ترند و رشد بهتری دارند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

Picture of مریم صالحی
مریم صالحی
تولید محتوای فارسی و انگلیسی و سئو کار اصلی منه؛ اما عاشق عکاسی و سفر کردن هم هستم. گاهی کار و علاقه ام رو با هم ترکیب می کنم که از پس چالش ها و تجربیات جدید در زندگی بر بیام.
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دیدگاه شما بعد از تائید توسط پشتیبانی سولین بازار نمایش داده خواهد شد .

    امیرعلی آزادگر 1402-04-22 پاسخ

    ازمطالب خوب ومفید تون ممنونم خیلی عالی بود

      فروشگاه باختر 1402-06-09 پاسخ

      ممنون از دیدگاهتون زیباتون

    امید برهانی 1402-05-13 پاسخ

    سلام بهترین خاک برای سانسوریا چی هست؟

      فروشگاه باختر 1402-06-09 پاسخ

      مقاله راهنمایی انتخاب خاک مناسب گیاه در بخش محله سولین بازار قابل مشاهده هست .

    امید برهانی 1402-05-22 پاسخ

    می بخشید شما گلدان فانتزی هم دارید

      فروشگاه باختر 1402-06-09 پاسخ

      امید عزیز از بخش لینک زیر می توانید گلدان ها موجود را بررسی بفرمائید :
      https://solinbazar.com/product-category/all-kinds-of-pots/

    سپیده 1402-07-09 پاسخ

    این راهنما به من کمک کرد تا بهترین گیاهان را برای خانه‌ام انتخاب کنم و نگهداری صحیح از آن‌ها را بیاموزم.

    حامد 1402-07-23 پاسخ

    من از این مقاله بسیار لذت بردم. توصیه‌هاتون خیلی جامعی برای خرید و نگهداری از گیاهان آپارتمانی در خانه بود.

    محمد علی 1402-07-24 پاسخ

    من یک آگلونما دارم. به نظرتون نیاز به کوددهی داره؟

    مریم عابدی 1402-09-20 پاسخ

    این مقاله برای من به عنوان یک علاقمند به گیاهان آپارتمانی بسیار مفید بود.

    سونیا 1402-10-12 پاسخ

    سلام، چند وقت یکبار باید، گلدون کاکتوس رو عوض کنم؟

    مانیا 1402-10-12 پاسخ

    من تازه کارم. برای شروع به داشتن گیاهان آپارتمانی در خانه، نیاز به تجربه خاصی هست؟

    کهکشان راه شیری 1402-10-19 پاسخ

    چه نوع گیاهانی برای خانه با شرایط نور کمتر مناسب هستند؟

    سارا کریمی 1402-10-30 پاسخ

    من چند گیاه در خونه دارم. سوال من اینه که، همه ی گیاهان نیاز به تهویه دارن؟

سوالات متداول

در زیر می‌توانید پاسخ سوالات خود را بیابید. در غیر این صورت از ما بپرسید، ما همیشه به سوالات شما پاسخ خواهیم داد. (جهت ویرایش این قسمت به پیکربندی پوسته > تب متفرقه > سوالات متداول مراجعه نمایید.)